امکلثوم دختر علی رضی الله عنه، از عمر رضی الله عنه دختری بدنیا آورد که آن را رقیه نامیدند و پسری از او متولّد شد که زید نامیدند، یاران زید روایت کردهاند که زید بن عمر در جلسهی جر و بحثی از قوم بنی عدی بن کعب شرکت نمود، گویند: شب هنگام بود که زید بن عمر آمد تا در میانشان صلح و آشتی ایجاد کند، چون آنها در حال درگیری بودند، ضربه ای به سرش خورد و زخمیشد و در همان جا وفات یافت، مادرش نیز که وفات کرده بود، هر دو را با هم دریک وقت دفن کردند، نماز جنازهی آن دو را عبدالله بن عمر خواند، در حالی که حسن بن علی رضی الله عنه او را پیش نماز کرد و پشت سرش نماز خواند. "الاصابة /276 کتاب الکنی و کتاب النساء".
این ازدواج را تمام تاریخ نویسان، نسب شناسان، محدثان و حتی فقهاء شیعه و پیشوایان – آن طور که گمان میکنند – تأیید کردهاند و «علاّمهاحسان الهی ظهیر» تمام روایات مختص به این ازدواج را در کتابش که «الشیعة و السنة» نام دارد، آورده است. الشیعه و اهل البیت /105.
علماء اهل سنت نیز این ازدواج را در تاریخ ذکرکرده و تمام منابع بر آن اتفاق دارند، برخی از آنها که این ازدواج را ذکر کردهاند عبارتند از:
1- طبری در"تاریخ طبری" 5/28.
2- ابن کثیر در " البدایة و النهایة" 5/220.
3- ذهبی در " تاریخ الاسلام فی عهد الخلفاء الراشدین" /166.
4- ابن جوزی در " المنتظم" 4/131.
5- دیار بکری در " تاریخ الخمیس" /19.
همچنین علمای رجال شناس نیز این کتاب را در کتابهای رجال شناسی ذکر کردهاند.
از جمله: ابن حجر در " الاصابة /276 کتاب الکنی و کتاب النساء "، ابن سعد، مولف کتاب "اسد الغابه" 7/425. و استاد ابو معاذ اسماعیلی در کتابش: «زواج عمر بن خطاب من ام کلثوم بنت علی بن ابی طالب حقیقة و لیس افتراء» مفصّل به بررسی و ذکر منابع و مراجع اهل سنت در این موضوع پرداخته و به شبهاتی که به این ازدواج نسبت داده شده پاسخ دادهاند.
و در اینجا به ذکر بعضی از منابع شیعه می پردازیم که مولفین این کتابها؛ بر صحت ازدواج عمر و أم کلثوم رضی الله عنهما اقرار کرده اند:
1- کلینی؛ از معاویة بن عمار اؤ أبی عبد الله علیه السلام.
[الکافی فی الفروع باب المتوفی عنها زوجها المدخول بها أین تعتد ص311 ج2 ط الهند].
و حتی در کتاب [الکافی فی الفروع ص141 ج2 ط الهند] بابی را تحت عنوان "باب فی تزویج أم کلثوم" آورده است.
2- أبو جعفر الطوسی؛ تهذیب الأحکام فی باب عدة النساء، و الإبصار ص185 ج2.
و ["تهذیب الأحکام للطوسی" ص380 ج2 کتاب المیراث ط طهران].
3- محمد بن علی بن شهر آشوب المازندرانی: [مناقب آل أبی طالب ص162 ج3 ط بومبئ الهند].
4- الشهید الثانی للشیعة زین الدین العاملی: ["مسالک الأفهام" ج1 کتاب النکاح ط إیران 1282ه].
خلاصه اینکه: نیازی به اثبات این ازدواج نیست، چرا که اظهر من الشمس است، همانگونه که نیازی برای اثبات ازدواج علی با فاطمه رضی الله عنهما نیست.